Historikken

 

Et kvart århundre viet utelukkende til nyskaping og demokratisering av bobilen

Blant alle bobilmerkene som i dag finnes hos TRIGANO, er det spesielle ved CHALLENGER at det er det eneste bolbilmerket som ble laget for TRIGANO, alle de andre ble kjøpt fra eksisterende selskaper

 

• 1985

Lansering av merket

Merkenavnet CHALLENGER blir offisielt presentert for profesjonelle i Pavillon Dauphine i PARIS (Frankrike) den 25. FEBRUAR 1985

Foruten fagpressen deltar mange forhandlere, i første rekke knyttet til distribusjonsnettverket til GRUAU, campingvogn- og bobilprodusent i Laval (53) på denne begivenheten og oppdager 2 alkovemodeller, CHALLENGER 340 og 350.

 

• 1985 - 1989

GENERASJON lett gjenkjennelig på fargene Krem/oransje/brun og de viktigste modellene, blant disse Alkovemodellene CHALLENGER 280, 340,350 og den halvintegrerte modellen CHALLENGER 400.

 

• 1990

GENERASJON med fargene Hvit/oransje og en bakside i polyester på modeller alkovemodellene CHALLENGER 370,450 eller de halvintegrerte modellene CHALLENGER 200 og 400.

Med 200SX finner CHALLENGER opp løsningen som skal komme til å revolusjonere bobilmarkedet : En halvintegrert bobil på mindre enn 6m, forløperen til kjøretøyet for 2 med dinette og permanent seng.

 

• 1992

CHALLENGER bestemmer seg for å Satse på funksjonalitet (vann, kjøleskap, etc..) fremfor det overflødige, og forplikter seg dermed til å finne et godt forhold mellom utstyr og pris.

 

• 1993

En revolusjon på det franske markedet: CHALLENGER 410 til 217 900 FF (omtrent 33000€) virkeliggjør denne nye filosofien

 

• 1995

CHALLENGER tilbyr en ny bobil til mindre enn 180 000 FF (omtrent 27 500€) og åpner dermed markedet av franske bobiler for en større kundegruppe i det de lanserer slagordet: «Bobilen er et privilegium reservert for alle»

 

• 1997

Etter den første alkovemodellen FINNER CHALLENGER OPP et ny nisje på markedet: HALVINTEGRERTE MODELLER MED FØRSTEKLASSES UTSTYR, det er starten på 100-serien, med, til å begynne med, den legendariske CHALLENGER 102.

Katalog-bestselger gjennom flere år finnes det i dag flere enn 3000 eksemplarer som ruller rundt på veiene. Fremdeles verdsatt har CHALLENGER 102 blitt svært populær på bruktmarkedet.

 

• SEPTEMBRE 1998

LANSERING AV SERIEN «EDEN», også denne gangen i Pavillon Dauphine (PARIS):Konseptet med dobbelt polyestertak og den originale designen gjør den raskt til referansepunktet for halvintegrerte modeller i Europa.

Den skal bli premiert av Observatoire du design i 2002.

 

• 2000

Kompakt halvintegrert modell for familien: CHALLENGER forløperPresentasjon av CHALLENGER 103, en halvintegrert modell med førsteklasses utstyr på mindre enn 6m, med køyesenger bak og senkeseng foran. Den etterfølges av CHALLENGER 105, en versjon med permanent seng bak i tillegg til senkesengen.

 

• 2002

Alltid opptatt av å forbedre kvaliteten på sine bobiler ytterligere og for lang tid, oppnår TRIGANO VDL sertifikasjonen Qualité ISO 9001.

Selskapets bestrebelser gjør det mulig for oss og beholde denne prestisjefylte sertifikasjonen, slik at vi på den måten garanterer CHALLENGERs kunder den kvaliteten de kan vente seg, også av bobiler med førsteklasses utstyr.

 

• 2005

Ny GENESIS-serie: Tilbake til utgangspunktet… CHALLENGER oppfinner bobilen med førsteklasses ustyr og presenterer 2 nye modeller: En alkovemodell GENESIS 43 og en halvintegrert modell GENESIS 36.

Alt ble solgt i løpet av noen uker, og som følge av suksessen blir GENESIS en egen serie, i dag svært komplett og høyt verdsatt blant bobilster.

 

• 2009

MAGEO PRIUM: Den revolusjonære løsningen.

 

Denne benevnelsen har vi fått av europeisk presse.

 

MAGEO PRIUM er faktisk den første kompakte halvintegrerte modellen (5,99m) som tilbyr både et sentralt kjøkken, en permanent elektrisk dobbeltseng av senketypen og et stort bad.

 

Som følge av suksessen modellen fikk over alt i Europa blir PRIUM året etter en fullstendig serie.

 

Gjennom disse femogtjue årene har CHALLENGER også presentert GPL-beholder , bobil med dobbelt gulv, integrert bobil med senkeseng, integrert bobil.

 

Det er liten tvil om at du kommer til å møte en av de 45000 CHALLENGER som har gjort merket kjent på ferieveiene.

Med denne bakgrunnen, med en av de mest moderne produksjonsenhetene i Europa, er det med glede, entusiasme og lidenskap at CHALLENGER-teamet, fremdeles like motiverte som i starten, forestiller seg framtiden på bobilistene og forhandlernettverkets side gjennom hele Europa.

Selv om CHALLENGER i dag er glade for å se at vår drøm om demokratisering av bobilen har blitt virkelighet, (det er nok å se antallet bobiler som ruller på veiene, nye, brukte eller leide bobiler), vet CHALLENGER at det er mulig  å komme enda lenger for at enda flere skal oppdage den intense gleden ved bobil «på den franske måten»…

 

• 2010

PRIUM, en profilert bobil med sentralt kjøkken anerkjennes offisielt som en viktig innovasjon innenfor europeiske fritidskjøretøy under messen i DUSSELDORF (Tyskland), og tildeles «European Design Award», av en jury bestående av representanter fra 12 europeiske magasiner.

 

• 2011

Lansering av GENESIS 30, en kompakt profilert bobil (5,99 meter), som slår alle rekorder for bovennlighet: Stor hyggelig stue, stort kjøleskap med fryser, stort bad med separat dusj og elektrisk senkeseng (2 posisjoner).

På chassis fra FORD, blir GENESIS 30, takket være sitt utrolige forhold mellom utstyr/pris svært raskt en av merkets bestselgere.

 

• 2012

For å bli en virkelig allmenn produsent, lanserer CHALLENGER med førpremiere i Frankrike en INTEGRERT bobil med sentral seng kalt SIRIUS 3018.

Foruten designet og utstyret har SIRIUS en utrolig konkurransedyktig pris som gjør at den suksessfulle modellen fra året etter blir en serie på 3 modeller (sentral seng, to enkeltsenger eller garasje, avhengig av modell).

 

• 2013

CHALLENGER relanserer begrepet «fransk seng» ved å foreslå en helt ny løsning for profilert bobil med alkoveseng: MAGEO 149 tilbyr nemlig, på en lengde på mindre enn 7 meter, en flott enkeltstående dusj, en stor stue, og et svært funksjonelt L-formet kjøkken, utstyrt med et stort kjøleskap av nyeste modell.

Den svært godt mottatte planen lanseres i løpet av våren 2013, i en begrenset serie under det prestisjetunge navnet «GRAPHITE EDITION».